Sam sygnalizator alarmowy nie jest w stanie skutecznie zareagowaæ na ka¿de zdarzenie alarmowe. Nawet najbardziej spektakularna sygnalizacja optyczna i akustyczna sama w sobie nie jest rozwi±zaniem problemu w³amania lub napadu.
Bardzo wa¿nym elementem ka¿dego skutecznego i funkcjonalnego systemu alarmowego jest odpowiednie monitorowanie zaj¶æ w systemie i komunikowanie o nich osoby upowa¿nione. Wspó³czesne systemy sygnalizacji w³amania i napadu wyposa¿a siê w specjalistyczne mechanizmy i urz±dzenia do monitoringu i powiadamiania, dziêki którym nawet w czasie naszej nieobecno¶ci w chronionym obiekcie mamy nad nim kontrolê.
Praktycznie wszystkie funkcje monitoringu i powiadamiania o stanie systemu s± realizowane za po¶rednictwem linii telefonicznej, w któr± obecnie jest wyposa¿ony ka¿dy obiekt. Postawa funkcjonowania monitoringu telefonicznego opiera siê na wysy³aniu przez centralê alarmow± informacji na temat systemu alarmowego do stacji monitoruj±cej, w postaci urz±dzenia odbiorczego. Najczê¶ciej stacja monitoruj±ca systemu alarmowego jest umiejscowiona w siedzibie firmy zajmuj±cej siê ochron± danego obiektu. Dziêki bezpo¶redniemu przesy³owi wszystkich informacji, a nastêpnie ich dog³êbnej analizie w stacji monitoruj±cej w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia alarmowego mo¿emy liczyæ na efektywn± interwencjê ochrony.
Powiadamianie w systemie alarmowym najczê¶ciej jest realizowane przy pomocy komunikatów tekstowych wysy³anych na urz±dzenia mobilne (np. w postaci SMS na telefon komórkowy) lub przy pomocy komunikatów g³osowych odtwarzanych przez umieszczone w stacji monitoruj±cej syntezatory mowy. Dziêki zró¿nicowanemu powiadamianiu zarówno u¿ytkownik systemu jak i firma odpowiedzialna za ochronê danego obiektu s± na bie¿±co informowani o aktualnym stanie systemu sygnalizacji w³amania i napadu.